År 4


Figursågning landskapsfåglar

LPP träslöjd Åk 4 2013
Mål för arbetsområdet:

Du ska kunna framställa figursågade landskapsfåglar i träslaget furu.


Arbete och arbetsformer
· Vi börjar med en genomgång av materialet furu. Vi lär oss om trädet och trädslaget furu.
· Vi pratar om hur stort arbete man får göra och hur man kan göra sin ritning.
· Du ska sedan bestämma vilken landskapsfågel du vill göra.
· Du ska göra en ritning på papper och färglägga med kritor.
· Vi går gemensamt igenom säkerhetsregler i användandet av handverktyg.
· Vi går gemensamt igenom hur man kapsågar fritt, figursågar och filar med en halvrund fil.
· Du ska arbeta efter din planering. Du ska alltid ta fram och läsa i dem och ta reda påvad du ska göra.
· De praktiska momenten som du ska träna på är:
Kapsåga fritt.
Figursåga/lövsåga
fila och slipa
bränna
måla
lacka
· När uppgiften är klar ska du värdera ditt arbete. Du ska ta ett foto med ipaden och göra en utvärdering i appen Stripdesign.

Tid för arbetsområdet
Du ska arbeta med detta arbetsområde under större delen av terminen.

Syfte (ur lgr11)
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
· formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
· analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.


Centralt innehåll (ur lgr11)
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
· Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter.
· Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
· Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
· Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Slöjdens arbetsprocesser
· Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
· Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
· Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
· Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.

Bedömning
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
1
2
3
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverks-tekniker
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du ritar en enklare form att figursåga med få detaljer och funktioner.
Du arbetar helst efter muntliga instruktioner där jag visar dig enskilt hur du ska göra.
Du behöver påminnas om att ta fram och följa den gemensamma arbetsplaneringen. Du behöver hjälp med att följa och förstå din planering.
Du kan genomföra din uppgift med hjälp av praktisk handledning.
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genom-arbetat sätt formge och framställa enkla slöjd-föremål i olika material utifrån instruktioner.
Du ritar en lite mer avancerade form med fler detaljer eller/och funktioner.
Du tar oftast fram och försöker arbeta efter den gemensamma arbetsplaneringen. Men vill gärna ha även muntliga instruktioner.
Du genomför din uppgift med en del hjälp.
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Du ritar en lite mer avancerade form och med många detaljer eller/och funktioner.
Du tar fram och arbetar efter den gemensamma arbetsplaneringen och kan ofta komma med förslag på hur du ska göra.
Du genomför din uppgift till stor del självständigt.

Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
1
2
3
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverks-tekniker
I arbetet med några hantverkstekniker kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
Figursåg/lövsåg:
Du kan använda figursågen
/lövsågen i stort sett på rätt sätt.
Du behöver träna mer på att såga rakt.
Slipning:
Du kan, med lite hjälp, välja och använda fil och sandpapper.
Du orkar inte slipa så mycket.
Bränna:
Du kan använda en brännare men behöver mer träning på hur du håller pennan och sätter ned kolven.
Färglägga:
Du är lite osäker på hur du ska färglägga och du behöver mer träning i att hantera en pensel och i färgläggning. Färgerna flyter ut och det är lite kladdigt.
I arbetet med några hantverkstekniker kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Figursåg/lövsåg:
Du kan använda figursågen/lövsågen i stort sett på rätt sätt.
Du sågar oftast rakt.
Slipning:
Du kan oftast välja och använda filar och sandpapper till rätt ändamål.
Du slipar ditt arbete.
Bränna:
Du kan använda en brännare Du vet hur du håller pennan och sätter ned kolven. Du bränner bra.
Färglägga:
Du känner till hur man ska färglägga och du kan hantera en pensel och färglägger bra. Färgerna är oftast där de ska vara.
I arbetet med några hantverkstekniker kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Figursåg/lövsåg:
Du är säker på att använda figursågen/lövsågen på rätt sätt.
Du sågar med god precision.
Slipning:
Du kan själv välja och använda filar och sandpapper för rätt ändamål.
Du slipar med god precision.
Bränna:
Du kan använda en brännare Du vet hur du håller pennan och sätter ned kolven. Du bränner med god precision.
Färglägga:
Du känner till hur man ska färglägga och du kan hantera en pensel och färglägger med precision. Färgerna är där de ska vara.
Analysera och värdera arbets-processer och resultat med hjälp av slöjd-specifika begrepp
Du kan ge enkla omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjd-föremålets kvalitet.
Du beskriver kortfattat vad du har gjort och hur du tycker att din påse blev.
Du använder vardagliga ord.
Du kan ge utvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjd-föremålets kvalitet.
Du beskriver vad du har gjort, hur du har gjort, hur du tycker att ditt arbete har gått och hur slutresultatet blev.
Du använder några slöjdspecifika ord.
Du kan ge välutvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Du beskriver hela arbetsprocessen (idé, val av material, vad och hur du har gjort samt slutresultatet) och bedömer din egen insats.
Du använder flera slöjspecifika ord.