Slöjduppgift Pall med dyna
LPP för år 6
Mål för
arbetsområdet
Du
ska arbeta med både textil och trä och göra en pall med tillhörande sittdyna.
Du ska ta reda på fakta om material och funktion av en pall. Du kommer att få
inspiration och information om symboler och använda dig av det när du ska
tolka ditt slöjdföremåls uttryck.
|
Uppgift
Du ska göra en pall i träslöjden och en dyna som
passar till pallen på textilslöjden.
Arbete och
arbetsformer
·
Vi kommer att diskutera tillsammans om var man
kan hitta inspiration och hur man kan utveckla den.
·
Vi kommer att ha en genomgång av vilka olika
tekniker man kan använda.
·
För att du ska kunna motivera tillvägagångssätt och
material så behöver du ta reda på fakta om de olika material som du ska använda
och du behöver känna till något om dess miljöpåverkan som sker vid
framställningen av den.
·
Du ska välja vad du ska göra och göra en skiss
där storlek och materialval framgår. (Lämnas in senast efter v. 36 lektionen)
·
Efter val av produkt, material och tekniker gör du
en planering och ritning av hur du ska genomföra ditt arbete. (Lämnas in senast
efter v. 37 lektionen). Motiveringar till dina val ska finnas med i
planeringen.
·
Du ska kontinuerligt under arbetets gång
dokumentera vad och hur du gör. Detta gör du genom att vid varje
lektionstillfälle skriva dagbok eller fotografera olika moment och skriva
kortare kommentarer i datorn, Ipad, anteckningsbok eller mobilen. Du kan också
välja att göra en film. Glöm inte att träna på att använda slöjdspecifika ord.
· Slöjdföremålet lämnas in för bedömning v. 49 och
kompletteringar v. 51
· När arbetet är klart, ska du göra en värdering.
Du ska motivera dina val, analysera arbetsprocessen som ledde fram till
slutprodukten och tolka ditt slöjdföremåls uttryck. Denna ska vara digital och
du ska också ha ett fotografi som visar ditt slöjdföremål (Lämnas in senast efter
v. 49 lektionen).
Tid för
arbetsområdet
Terminen.
Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:
• formge och
framställa en pall med tillhörande dyna i olika material med hjälp av lämpliga
redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och
motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera
och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
• tolka
slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt
innehåll
• Metall,
textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter.
•
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och
ändamålsenligt sätt.
• Några
former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i
samband med de olika teknikerna.
• Två- och
tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan
läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
•
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och
värdering av
arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
•
Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
•
Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
• Hur olika
kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
• Hur
symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Bedömning
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att |
|||
Formge och
framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg
och hant-verkstekniker
|
Du kan på
ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge enkla slöjdföremål i olika
material utifrån instruk-tioner.
|
Du kan på
ett utvecklat och relativt väl
genomarbetat sätt formge
enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruk-tioner.
|
Du kan på
ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge enkla slöjdföremål i olika
material utifrån instruktioner.
|
Du kan på
ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika
material utifrån instruktioner.
|
Du kan på
ett utvecklat och relativt väl
genomarbetat sätt framställa
enkla slöjd-föremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Du kan på
ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika
material utifrån instruktioner.
|
|
I arbetet
med några hantverks-tekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner
på ett säkert och i huvudsak
fungerande sätt.
|
I arbetet
med några hantverks-tekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner
på ett säkert och ändamålsenligt
sätt.
|
||
Välja och
motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter
|
Du kan i
slöjdarbetet bidra till att
utveckla idéer med hjälp av
erbjudet inspirationsmaterial.
|
Du kan i
slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirationsmaterial.
|
Du kan i
slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirationsmaterial och sådant som du
själv har sökt upp.
|
Utifrån
syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och
ger enkla motiveringar till dina val.
|
Utifrån
syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och
ger utvecklade motiveringar till dina val.
|
Utifrån
syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och
ger välutvecklade motiveringar till dina val.
|
|
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja
handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ
som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ
som leder framåt.
|
|
Analysera
och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
|
Du kan ge enkla omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets
kvalitet.
|
Du kan ge utvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets
kvalitet.
|
Du kan ge välutvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets
kvalitet.
|
Tolka
slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
|
Du tolkar
du slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och
material.
|
Du tolkar
du slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och
material.
|
Du tolkar
du slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och
material.
|
V.35 Genomgång av LPP. Diskussion om olika
inspirationskällor och olika tekniker som du kan använda.
V.36 Lämna
in skiss med mått och materialval. (Redovisning av idé och
formgivning.) Läxa: Söka fakta om olika
material. I böcker och på internet.
V37. Lämna
in din planering med motiveringar till dina olika val. (Redovisning av
val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
V.49 Lämna in ditt slöjdföremål (så långt det är
färdigt). Lämna in din värdering av arbetsprocessen och
slöjdprodukten.
V.51 Sista dagen att lämna in slutprodukten +
tillägg till utvärderingen.