År 9


”GESÄLLPROV”

LPP för år 9

Mål för arbetsområdet

· Du ska formge och framställa ett slöjdföremål, där du kombinera minst två olika tekniker.
· Du ska visa att du kan använda redskap och maskiner.
· Du ska välja och motivera hur du ska göra (vilka tekniker du ska använda) och vilket/vilka material du ska använda. Detta ska du göra utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter.
· Du ska visa att du själv kan komma med förslag på hur du ska göra för att komma vidare med ditt arbete.
· Du ska ta reda på fakta om mode och trender i olika kulturer och använda dig av det när du ska tolka ditt slöjdföremåls uttryck.
· Du ska analysera din arbetsinsats och ditt slöjdföremål.

Arbete och arbetsformer

  • Diskussioner om var man kan hitta inspiration, hur man kan få med en historisk, kulturell eller etnisk aspekt i sitt skapande och vikten av att hålla koll på hur arbetet framskrider så att man blir klar i tid.
  • Välj vad du ska göra och gör en skiss där storlek och materialval framgår. (Lämnas in senast v. 35)
  • Efter val av produkt, material och tekniker gör du en planering/arbetsbeskrivning av hur du ska genomföra ditt arbete. Motiveringar till dina olika val ska finnas med. (Lämnas in senast v. 36).
  • OBS! Alla ändringar du gör under arbetets gång (problem du stöter på, nya lösningar du kommer på, detaljer du ändrar eller lägger till) ska skrivas in i planeringen/arbets-beskrivningen. (Detta redovisar du vid avstämningarna v. 39, 41, 43, 46)
  • Du arbetar enskilt med slöjdföremålet och ansvarar själv för att lämna in (1) skiss, (2) planering/arbetsbeskrivning, (3) ändringar i planering samt (4) ett slöjdföremål. Du ska hela tiden själv försöka välja handlingsalternativ som leder framåt och redovisa dem. (Slöjdföremålet lämnas in v. 49. Kompletteringar lämnas in v. 50)
  • Vid behov kommer vi att ha gemensamma och/eller enskilda genomgångar av nya moment eller olika lösningar på de problem som kan dyka upp.
  • Du ska kontinuerligt under arbetets gång dokumentera vad och hur du gör. Detta gör du genom att vid varje lektionstillfälle skriva dagbok eller fotografera olika moment och skriva kortare kommentarer i datorn eller mobilen. Du ska då passa på att träna på olika slöjdspecifika ord.
  • Du ska göra en analys av ditt arbete och värdera slutprodukten. Tänk på att använda slöjdspecifika ord. När du analyserar arbetsprocessen ska du komma ihåg att motivera alla de olika val som du har behövt göra. När du analyserar slutprodukten ska du göra det utifrån form, funktion och kvalitet. I analysen ska det även finnas med din tolkning av ditt slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck – hur syns det vad det var som inspirerade dig. (Lämnas in v. 48)
Tid för arbetsområdet
Höstterminen i en slöjdart och vårterminen i den andra.

Syfte
Du kommer att få utveckla din förmåga att:

• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
• Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
•Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
•Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Slöjdens arbetsprocesser
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
•Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
• Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
• Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
•Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
• Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Bedömning






Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
E
C
A
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge ….
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genom-arbetat sätt formge ….
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge ….
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
I slöjdarbetet kan du använda redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirations-material och sådant som du själv har sökt upp.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjd-arbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
Du kan pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Du kan pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Du kan systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverks-tekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt.
Syfte:
Bedömningen avser elevens förmåga att
E
C
A
Analysera och värdera arbets-processer och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Du kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge utvecklade omdömen om arbets-processen med relativt god användning av
slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Du kan ge välutvecklade omdömen om arbets-processen med god användning av slöjd-specifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
Tolka slöjd-föremåls estetiska och kulturella uttryck
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.


Tid för arbetsområdet

Vecka

34 Genomgång av LPP. Diskussion om olika inspirationskällor och olika tekniker som du kan använda.
35 Lämna in skiss/ritning med mått och materialval. (Redovisa dina inspirationskällor och din idé samt motivera olika val du har gjort.)
36 Lämna in din planering/arbetsbeskrivning med motiveringar till dina olika val. (Redovisa val av hantverkstekniker, material och tillvägagångssätt.)
39 Lämna in din planering. Första avstämningen av hur arbetet går. Redovisa de svårigheter du stött på och hur du har löst dem samt ev. andra förändringar som du har gjort.
41 Lämna in din planering. Andra avstämningen av hur arbetet går. Redovisa de svårigheter du stött på och hur du har löst dem samt ev. andra förändringar som du har gjort.
43 Lämna in din planering. Tredje avstämningen av hur arbetet går. Redovisa de svårigheter du stött på och hur du har löst dem samt ev. andra förändringar som du har gjort.
46 Lämna in din planering. Fjärde avstämningen av hur arbetet går. Redovisa de svårigheter du stött på och hur du har löst dem samt ev. andra förändringar som du har gjort.
48 Lämna in din ”Analys” av arbetsprocessen och slöjdprodukten.
49 Lämna in ditt slöjdföremål (så långt det är färdigt).
50 Kompletteringar lämnas in.